Florianporten: Krakows historiska juvel och dess kamp för överlevnad

4 maj 2021

Florianporten: Krakows historiska juvel och dess kamp för överlevnad
4 maj 2021

Om Porten

Florianporten är ett måste för varje turist som besöker Krakow. De första omnämnandena av porten, vars namn kommer från Kyrkan St. Florian på Matejko-torget, går tillbaka till 1307.

Tillsammans med Barbakanten är Florianporten en av de få bevarade fragmenten av den gamla stadsmuren. Tillsammans med de andra portarna som inte längre finns kvar - Sławkowska, Grodzka, Wiślna, Mikołajska, Rzeźnicza (vars rester kan ses i väggarna på dominikanerklostret från sidan av Planty Park), Szewska, Nowa och Poboczna - var porten en av de platser genom vilka det var möjligt att komma in i medeltida Krakow. Florianporten var huvudingången och den viktigaste. Dess befästningar försvarade staden från norr, vilket var avgörande eftersom Krakow inte hade någon form av naturliga barriärer, såsom träskmarker eller backvatten, som kunde ge naturligt skydd mot fientliga styrkor. Florianporten, också kallad Porta Gloriae (Ärans port), hade också en ceremoniell funktion som startpunkt för processioner av kungar och nationella hjältar på deras väg till Wawel-slottet efter segerrika slag. Distinguished gäster skulle också ledsagas genom stadens vackraste och mest representativa gator längs Kungliga vägen eller Via Regia, som det kallades, vilket var rutan för krönings- och kungliga begravningsprocessioner.

Porten är 34,5 meter hög och består av två delar: porten själv och tornet ovanför det som kallas Pälsarnas torn - som var ansvarig för att skydda den närliggande delen av befästningen. Barbakanten byggdes 1498-1499 och anslöts till porten genom en särskild befäst bro (den så kallade halsen). Enligt historiker var komplexet från 1500-talet till 1700-talet en ointaglig befästning. På toppen av porten - från stadsidan - finns en basrelief av Sankt Florian från 1700-talet. Ovanför ingången till porten från norrsidan (Planty-sidan) finns en stenpiastörn, en basrelief baserad på en design av Jan Matejko, som ersatte en annan örn 1882. Inuti porten finns ett altare från början av 1800-talet med en senbarock kopia av målningen av Piaskowa Madonna.

Florianporten hotades att rivas tre gånger

Det är en märklig faktum att Florianporten, resterna av stadsmuren och Barbakanten kanske aldrig hade överlevt till modern tid. Det berodde inte på landets våldsamma militära historia utan snarare på ett beslut från lokala myndigheter som försökte riva monumentet tre gånger!

Första gången var när stadsmurarna demonterades under åren 1810-1814, efter ett dekret utfärdat av den heliga romerska kejsaren Francis II år 1806. Vid den tiden var inställningen till medeltida monument helt motsatt den som föredras i modern tid. Man tänkte inte på deras historiska betydelse utan snarare på deras användbarhet, och det råkade vara så att tegelstenarna och stenarna som befästningarna var byggda av var perfekta för att hjälpa till med renoveringen av avloppssystemet.

Murarna var inte i bästa skick, men det förändrade inte det faktum att alla byggnader som ansågs oviktiga revs - det hände också med många gamla kyrkor. Den norra befästningen höll på att möta samma öde, men räddades lyckligtvis av professor Feliks Radwański, som skrev ett brev till myndigheterna och övertygade dem om att behålla den delen av stadsmuren på grund av det skydd den gav mot starka nordvindar. Professorn varnade inte bara för de möjliga hälsoproblem som kunde uppstå utan också för faran att vinden blåste upp kvinnors kjolar och exponerade benen - en av de mest kontroversiella kroppsdelarna på den tiden - för allmänheten. Vi vet inte vilket argument som var mest övertygande för myndigheterna, men den norra stadsmuren räddades till slut, med den officiella anledningen att det var på grund av skyddet mot dåliga vindar.

Existensen av Florianporten hotades igen under andra halvan av 1800-talet när stadsrådet var mycket angelägna om att utveckla eller riva detta försummade monument. Lyckligtvis skyddades det av prins Władysław Czartoryski, som beslutade att etablera sin familjs kapell i tornet ovanför porten.

Idén om att riva byggnaden dök upp för tredje gången i början av 1900-talet när Krakow var mitt i den industriella eran och förberedde sig för att ersätta hästdragna vagnar med elektriska fordon. När de första spårvagnslinjerna byggdes 1901 visade det sig att spårvagnen inte kunde passera på den planerade rutan som ledde genom Florianporten. Den första idén som diskuterades var att riva porten, men lyckligtvis orsakade detta förslag en upprördhet och resulterade i högljudda protester från historieälskare. Som ett resultat hittades en ny lösning - gatunivån sänktes med 1,5 meter, vilket gjorde det möjligt för spårvagn nummer 1 att passera fritt genom porten. Denna spårvagnslinje skulle fortsätta att köra runt på Huvudtorget fram till 1952.

Besöka

Florianporten, de historiska fragmenten av stadsmuren och Barbakanten är alla öppna för turister under en enda biljett från mars till oktober. Celestat, beläget på Lubicz-gatan, är också väl värt ett besök. Det är en filial till Museet i Krakow och säte för Fowler Brotherhood, och det ingår i stadens försvarsrutt tillsammans med de andra monumenten.

Sammanfattning

Florianporten är en betydande del av Krakows historia som har hotats av rivning tre gånger men mirakulöst överlevt till vår tid. Denna sevärdhet är en av de få kvarvarande fragmenten av den gamla stadsmuren och tjänade som huvudingången till medeltida Krakow, där den spelade en avgörande roll i stadens försvar. Idag kan turister besöka Florianporten tillsammans med stadsmuren och Barbakanten för att uppleva stadens rika historia och dess engagemang för att bevara sin kulturarv.

Wstecz

Lägg till kommentar

Vänligen skriv din kommentar
Vänligen ange ditt namn
 

Varför välja oss?

Vi har varit verksamma som researrangör i Krakow i 14 år och under den tiden har vi betjänat över en miljon kunder! Den resulterande erfarenheten har möjliggjort att vi har satt upp ett tight team för att säkerställa att våra rundturer är perfekta i varje detalj. Eftersom vi samarbetar nära med turföretag kan vi erbjuda våra kunder professionellt organiserade turer som leds av erfarna guider som brinner för att dela med sig av sin omfattande kunskap om Krakow och sevärdheter i området, som Auschwitz-Birkenau och Wieliczka Salt Mine. Vi är också specialiserade på att organisera premiumturer, som privata turer till de vackraste platserna i Małopolska-regionen. Vi planerar gärna din dag i Zakopane, Pieniny Mountains eller Częstochowa. Vi erbjuder också flygplatstransfer och andra transporttjänster för passagerare. Vår moderna flotta ser till att du reser bekvämt och njuter av rundturen. Var och en av våra anställda talar flytande engelska. Vi använder moderna bokningssystem som drivs av ett erfaret team av dispatcher. Vi arbetar varje dag för att förtjäna våra kunders förtroende och se till att de får maximalt värde för pengarna.

Loading...